oficjalna strona informacji turystycznej Gminy Ciężkowice, Pleśna, Wojnicz, Zakliczyn

Rancho Stenson
Chcesz jeździć konno, ale nie wiesz czy dasz radę? Tutaj instruktorzy nauczą Cię wszystkiego od podszewki.

Turystyka piesza

Jeżeli chcesz wybrać na spacer region Pogórza Ciężkowickiego lub Rożnowskiego, planujesz wyjazd z rodziną za miasto, chcesz zorganizować wycieczkę, przeczytaj nasz poradnik dla turystów pieszych.

Pogórze Karpackie to region, gdzie nie brakuje atrakcyjnych miejsc na krótkie, kilkugodzinne wycieczki.

Z pewnością do najczęściej odwiedzanych przez turystów miejsc należą Skamieniałe Miasto w Ciężkowicach, rejon Polichty - Jamna - Bukowiec, rejon Wału i Lubinki. Tutaj zaproponujemy kilka wariantów pozwalających na zwiedzanie w sposób optymalny tych miejsc.

Propozycje tras pieszych.

Propozycja nr 1. "Zwiedzanie Skamieniałego Miasta"
Czas przejścia całej trasy 2,5-3 godz. w zależności od możliwości kondycyjnych wycieczki. My podajemy między czasy dla wycieczek rodzinnych, gdzie tępo marszu nie jest duże.

Czasy przejścia odcinków na trasie wycieczki.
Zwiedzanie skał Czarownicy, Ratusza i Grunwaldu 20 min.
Trasa przejścia pomiędzy wejściem do rezerwatu (Bar pod Grunwaldem) a Skałą z Krzyżem 45 min.
Trasa zejścia od Skały z Krzyżem do parkingu dolnego (Bar pod Grunwaldem) 30 min.
Przejście od Skały z Krzyżem do Wąwozu Czarownic 20 min.
Przejście od Wąwozu Czarownic do Skały z Krzyżem 25 min.

Propozycja trasy spacerowej.
Przyjazd własnym samochodem na parking dolny (Bar pod Grunwaldem) przy wejściu do Skamieniałego Miasta. Przejście do skał Ratusz, Czarownica i Grunwald, następnie przejście szlakiem niebieskim, zwiedzanie wychodni w postaci Warowni Dolnej i Górnej, skały Orzeł, Piekiełka, Borsuka, Piramid, Pustelni, Baszty Paderewskiego, Cyganki, Grzybka i Skały z Krzyżem. Tutaj czas na chwilę odpoczynku. Z tego miejsca można wrócić z powrotem do punktu wyjścia lub pójść dalej nadal szlakiem niebieskim do drogi asfaltowej (tutaj możesz również podjechać samochodem od centrum Ciężkowic, jeżeli jesteście Państwo z małymi dziećmi jedna osoba może zejść szlakiem do parkingu i docjechać do tego miejsca).
Przechodzimy przez drogę i idziemy w kierunku Wąwozu Czarownic nadal szlakiem niebieskim. Po przejściu przez mostek po niewielkim potoku skręcamy w prawo ścieżką w kierunku skał. Dodzodzimy do Wąwozu Czarownic. Od tego miejsca należy powrócić tą samą drogą z powrotem.

Szlak niebieski którym szliśmy biegnie dalej w kierunku Ostruszy, dochodzi do asfaltu, tutaj możemy skręcić w lewo i dojdziemy do rynku w Ciężkowicach.

W rejonie parkingu górnego (pomiędzy Skałą z Krzyżem a Wąwozem Czarownic) do szlaku niebieskiego dochodzi szlak czarny. Tym szlakiem możemy zejść w kierunku centrum Ciężkowic i stacji PKP Ciężkowice-Bogoniowice.

Zobacz rysunkową mapę Skamieniałego Miasta.
Zobacz multimedialną prezentację Skamieniałego Miasta.
Przeczytaj więcej o Skamieniałym Mieście.

Propozycja nr 2. Spacer z Jamnej na Bukowiec.

Bardzo przyjemna 3 godz. wycieczka, urozmaicona krajoznawczo. Pierwsza część wycieczki biegnie grzbietem pasma Jamna-Bukowiec. Centralną częścią wycieczki jest zwiedzanie rez. Diable Skały w Bukowcu.

Czasy przejścia odcinków na trasie wycieczki.
Zwiedzanie Sanktuarium MB Jamneńskiej, Republiki Dominikańskiej, "Kaplicy Męczeństwa" 30 min.
Przejście Jamna - Bukowiec 40 min.
Zwiedzanie kościoła w Bukowcu i rezerwatu Bukowiec do Diablej Dziury 45 min.
Przejście od Diablej Dziury doliną Paleśniczanki do bacówki na Jamnej 1,5 godz.
Przejście z bacówki na Jamnej do sanktuarium MB Jamneńskiej 5 min.

Propozycja trasy spacerowej.
Wycieczkę rozpoczynamy przy Sanktuarium MB Niezawodnej Nadziei na Jamnej. Jeżeli kościół jest zamknięty należy zejść do Republiki Dominikańskiej i poprosić o otwarcie. Będąc tutaj warto również wstąpić do Domu św. Jacka, gdzie znajduje się kaplica z pamiątkami po Janie Pawle II i izba upamiętniająca Romana Brandstaettera. Po zwiedzeniu sanktuarium przechodzimy pod tablicę upamiętniającą mieszkańców Jamnej i okolic, którzy zginęli w czasie II wojny światowej. Wracamy pod kościół, za parkingiem skręcamy w prawo, a po 50 m w lewo wraz z ze szlakami zielonym i czerwonym. Po 200 m po prawej stronie "Kaplica Męczeństwa", miejsce gdzie hitlerowcy zamordowali rodzinę ukrywającą się w piwnicy domu, na miejscu którego powstała kaplica. Przechodzimy przez polanę, wchodzimy w las, gdzie szlak czerwony skręca w lewo w kierunku Jastrzębi. My nadal za szlakiem zielonym dochodzimy po 30 min. dochodzimy do Bukowca. Zwiedzamy tutaj kościół, dawną cerkiew przeniesioną z Kamiannej i wraz ze szlakiem niebieskim idziemy w kierunku Diablej Dziury. Teraz dalej za szlakiem niebieskim schodzimy stromo w dół w dolinę Paleśniczanki, a następnie skręcamy za drogą w prawo. Po 30 min. dochodzimy do szlaku zółtego, którym wychodzimy dość stromym podejściem do bacówki UAM na Jamnej. Tutaj zasłużony odpoczynek. Po przerwie w bacówce wracamy do samochodu na parkingu.

Propozycja nr 3. Jamna z pętelką.
Wycieczka z Jamnej przez Rozsulec, Olszową, Styr i Suchą Górę.

Wycieczka około 6 godzinna dla osób przebywających na Jamnej, ciekawa alternatywa dla szlaku na Bukowiec. Wycieczka wymagająca przygotowania fizycznego o znaczących różnicach wysokości.

Czas przejścia odcinków na trasie.
Z Jamnej przez Rozsulec, Olszową na Styrek 2 godz.
Przejście ze szczytu Styrek przez dolinę potoku Bieśnik na Suchą Górę, 1 godz. 15 min.
Z Suchej Góry i Jastrzębi Górnej 40 min.
Z Jastrzębi Górnej na Jamną 1 godz. 30 min.

Opis trasy przejścia.
Rozpoczynamy wycieczki spod Sanktuarium MB Jamneńskiej, wędrujemy szlakiem żółtym i czarnym, a później czarnym. Stronym zejściem schodzimy w dolinę potoku Olszynka, a następnie podchodzimy do szczytu Styrek, gdzie również znajduje się rez. przyrody "Styr". Istnieje możliwość dodatkowego zwiedzenia rezerwatu. Dalej szlakiem zielonym, widokową trasą schodzimy w kierunku potoku Bieśnik i wychodzimy stromym podejściem na Suchą Górę. Tutaj istnieje możliwość zwiedzania Ośrodka Edukacji Ekologicznej w Polichtach, wędrówka ścieżką przyrodniczą do źródeł wód mineralnych (dodatkowo 1-2 godz. w zależności od trasy zwiedzania), Dalej szlakiem żółtym do Jastrzębi Górnej. Tutaj odpoczynek i podejście w kierunku Jamnej. W przysiółku Łazy znajduje się gospodarstwo agroturystyczne p. Danuty Kostrzyńskiej, gdzie po wcześniejszej rezerwacji można wstąpić, kupić tradycyjnych chleb, czy też samemu go zrobić. Od gospodarstwa początkowo jeszcze terenem odkrytym, później lasem w kierunku Jamnej.

ładowanie...

Informacja turystyczna, obsługa strony:
Piotr Firlej - Centrum Usług Turystycznych i Przedsiębiorczości
kontakt@cut.travel.pl tel. 691 856 577
all rights reserver dunajecbiala.pl design by marketingstudio.pl

Oficjalna strona informacji turystycznej Gminy Ciężkowice, Pleśna, Wojnicz, Zakliczyn. Strona prowadzona jest w ramach działalności Lokalnej Grupy Działania Dunajec-Biała.